HVAD

Et femdages undervisningsforløb til klasseværelset

Den Elektroniske Skolekoncert er et intensivt musikundervisningsforløb for 3-5. klasse. Hver elev får en iPad med musik-apps og følger et velstruktureret program med kreative opgaver indenfor rytme, form, melodi og improvisation. Herefter danner eleverne små bands, hvor de skaber deres egen musik og til sidst fremfører den foran familie og venner på et lokalt spillested med iPads som deres instrumenter.

Målet er, at samtlige elever skaber musik og udtrykker sig musikalsk uanset forudgående musikalske kompetencer. Undervisningen opfylder adskillige konkrete færdigheds- og vidensmål under kompetenceområdet musikalsk skaben, som beskrevet i Børne- og Undervisningsministeriets mål for musikfaget. Indtil nu har 22 skoleklasser gennemført forløbet.

Samarbejdspartnere2015 - 2022:

Hvorfor

En demokratisk vision

Vores vision er, at alle elever får lige, demokratiske muligheder for at lære at udtrykke sig skabende gennem musik. Men det kan være udfordrende at tilbyde via traditionel musikundervisning. Derfor har vi truffet flere utraditionelle valg omkring pædagogik, struktur, lokaler og teknologi for vores undervisningsforløb. F.eks. afvikles undervisningen i klasseværelser med iPads og ikke i musiklokalerne med forudsætningskrævende instrumenter som trommer, klaver og guitar. Vi stiller også spørgsmålstegn ved, om musiklokaler usynligt opdeler elever på køn og kulturelle normer? Læs om grundlaget for vores musikundervisning under Vision og mission.

Vores vision og mission
Dokumentation af undervisningsforløbet i en 4. klasse.Reaktioner fra eleverne, deres lærer og projektets idéudvikler. (5 minutter)

Se Videoen:

Hvordan

Hvordan afvikles undervisningsforløbet?

Hvad får elever og lærere ud af projektet, og hvordan rulles det ud i praksis? Se elev- og lærerreaktioner i videoen ovenover og få et detaljeret indblik i undervisningen under Info til skoler.

Man skal forestille sig fem dage, hvor hele klassen bliver opslugt af at skabe musik sammen – uden at nogen har fået undervisning på et traditionelt instrument. Musikinstrumenterne er i stedet elevernes iPads. Det høje engagementsniveau opnås via en nøje tilrettelagt progression med plads til fordybelse og et roligt undervisningsmiljø, hvor eleverne ofte bruger hovedtelefoner. Hver lektion har desuden samme pædagogiske struktur, bygget på en klar og overskuelig kreativ opgave, som naturligt leder til temaet for den følgende lektion. Klik på knappen for mere info.

Info til skoler

Den Elektroniske Skolekoncert giver et ualmindeligt stærkt bud på, hvordan det skabende kan bringes i fokus i folkeskolens musikundervisning. Konceptet har fokus på at skrive musik i grupper (…) De får et førstehåndsindblik i den kunstneriske proces på en måde, som jeg ikke tidligere har set så vellykket udført i klasserumsundervisning.


Henrik Sveidahl · Rektor på Rytmisk Musikkonservatorium

Nyheder og medieomtaler