Vores vision
Vi drømmer om at demokratisere det at skabe musik ved at give alle elever midlerne til at udtrykke sig musikalsk.
Musik har stor betydning for de fleste voksne og er mindst lige så vigtig for børn. Musik aldrig været mere udbredt i vores kultur end nu. Alligevel lærer færre i moderne vestlige samfund at spille et instrument i barndommen. Musikskolerne har oplevet et markant fald i elever, og folkeskolerne har problemer med at rekruttere uddannede musiklærere. Oven i købet har nyuddannede musiklærere svagere instrumentale kompetencer end generationerne før dem.
I lyset af denne uafviselige tilbagegang, hvem skal så skabe og optræde med musik i fremtiden? Hvem vil have de nødvendige færdigheder til at skabe musik af høj kvalitet, hvis ikke en væsentlig andel af en skoleårgang får kompetencen til og chancen for at være musikalsk kreativ?
Vi har specifikt sammensat undervisningsforløbet Den Elektroniske Skolekoncert for at give et løft til det pædagogisk udfordrende musikskabelsesfelt fra målsætningerne for musikfaget. Vores projekt belyser dog også et demokratisk problem: At musikalsk skabelse er blevet en specialiseret kompetence for et mindre antal individer. Vores vision er at give alle børn retten til at være musikalsk kreativ og udtrykke sig musikalsk, og vi mener, at vores fem-dages intensive undervisningsforløb er et væsentligt og konkret skridt i den retning.
Desuden har almindelige musiklokaler i skolerne en tendens til usynligt at reproducere kulturelle normer etableret i massemedier og popkultur. Nogle instrumenter bliver fx opfattet som mere maskuline eller feminine, drenge og piger vælger specifikke roller i bands, eller nogle former for musikudøvelse kræver et bestemt look eller en særlig adfærd. Men med anvendelse af iPads som musikinstrumenter i et helt almindeligt klasseværelse får alle elever et fælles udgangspunkt og de kulturelle spændetrøjer slippes. Også værd at bemærke om musiklokaler er, at lærere undertiden er nødt til at vælge elever med forhåndskendskab til et traditionelt musikinstrument for at få en sang til at fungere. Er det egentligt demokratisk?
Alle har forskellige evner. Men vi ønsker at sætte spørgsmålstegn ved ideen om, at musikudfoldelse af høj kvalitet primært er for dem, der har et ‘talent’. Vores undervisningsforløb viser gang på gang, at næsten alle elever er musikalsk innovative, når de forsynes med de rigtige værktøjer i et fokuseret, engagerende og ligeværdigt læringsmiljø.
Vi ønsker også at vise en vej til at gøre musikundervisningen mindre reproduktiv og mere kreativ. Det er selvfølgelig okay for en skoleklasse at genskabe deres version af en klassisk sang eller det nyeste hit. Men at træde op på scenen på den sidste dag af Den Elektroniske Skolekoncert – ikke for at reproducere – men for at præsentere sin helt egen musik foran klassekammerater og forældre er noget andet. Det er kreativitet i rå form. Det er en styrkelse af klassen og dens individer, som efterlader positive spor i årevis.
Undervisningens mission
Det primære undervisningsformål for Den Elektroniske Skolekoncert er at udfylde en væsentlig del af kompetencemålene for Musikalsk skaben, som er et af de tre Fælles Mål for musikfaget i folkeskolen. Overordnet anbefaler Børne- og undervisningsministeriet i Fælles Mål, at eleverne opnår kompetencer på tre områder: Musikudøvelse, Musikalsk skaben og Musikforståelse*. Sideløbende med Musikalsk skaben bliver flere kompetenceområder inden for Musikudøvelse også dækket af dette intensive forløb.
I forhold til musikalsk skaben lyder kompetencemålene bl.a., at elever efter 4. klasse skal have tilegnet sig færdigheder i lydformning, komposition og improvisation. Efter 6. klasse tilføjes andre færdigheder, fx evnen til at arrangere og komponere musik, bearbejde musik digitalt og bruge digitale udtryksmidler.
Vi mener, at det kan være svært at få elever til at opnå disse færdigheder – og ikke mindst at skabe deres helt egen musik – i et almindeligt musiklokale med lokalets traditionelle værktøjer, såsom keyboards, trommer, percussion, fløjter og guitarer. De instrumenter kræver nemlig taktile og musikalske færdigheder, som nogle elever allerede har, men mange ikke. Desuden kender de fleste musiklærere sikkert til problemet med at sætte en hel klasse i gang med traditionelle eller forstærkede instrumenter i et og samme rum blandt andet pga. akustikken.
Når man underviser i kreative musikalske processer på iPads i et almindeligt klasseværelse, forsvinder de fleste af de nævnte udfordringer: Alle får det samme instrument, og læreren behøver ikke at vælge eller fravælge nogen til et bestemt instrument. Der er heller ikke problemer med akustikken, da elever med hovedtelefoner på ikke forstyrrer arbejdsgangen i nabogrupperne. Brugen af iPads ‘som regulære instrumenter’ med en taktil grænseflade, der i øvrigt minder om elevernes smartphones, fjerner det benspænd, at man er nødt til at øve sig på og beherske traditionelle instrumenter taktilt inden man begynder at spille sammen. I vores undervisningsforløb begynder eleverne at spille sammen på andendagen.
Læringsprocessen drager desuden fordel af generation Z’s solide digitale kompetencer. Eleverne finder innovative måder at bruge soft- og hardware på, de tilpasser samarbejdsformen på kreativ vis, og flere elever skaber decideret kunstnerisk interessant musik. Børn, der laver musik på en iPad er simpelthen på hjemmebane, men tilbyder vi dem en guitar, bliver det en udebanekamp for mange.
Kort sagt, ved at kombinere ny teknologi og moderne undervisningspraksis med et solidt afsæt i traditionel musikvidenskab, sikrer Den Elektroniske Skolekoncert, at eleverne på en effektiv og engagerende måde opnår væsentlige musikskabende kompetencer fra musikfagets Fælles Mål.
*Link til Børne- og Undervisningsministeriets ‘GSK Fælles Mål Musik’, 2019.
Download gerne denne PDF-version af Fælles Mål, hvor vi med grønt har markeret de konkrete fagområder, undervisningsforløbet dækker.